Strategia konkurowania
Jeśli jesteś w położeniu płotki wobec rekina, upewnij się, że opracowałeś wyraźną strategią konkurowania z liderami na rynku -strategię, która niekoniecznie musi oznaczać walkę wręcz. Możesz być aktywny koncentrując uwagę na słabościach lidera. Tak postępują mniejsze polskie banki, oferując klientom wyższe odsetki niż te, które można uzyskać w bankach od dawna istniejących na rynku, takich np. jak bank Pekao S.A. Na podobnej zasadzie działają także w Polsce obwoźni sprzedawcy, niejednokrotnie oferując towary po niższej cenie niż duże supermarkety. Jeśli wolisz, możesz zastosować inne podejście: znaleźć nie zajęty fragment rynku, na którym będzie konkurować twoja firma. Uczyniła tak np. katowicko-wrocławska spółka „Książnica”, która zamiast sprzedawać książki w księgarniach i konkurować z wieloma wydawnictwami, wyspecjalizowała się w sprzedaży bibliotekom publicznym bestsellerów oprawionych tak, jak tego wymagają warunki biblioteczne. Trzecim sposobem konkurowania jest działanie w małym segmencie rynku (z tym, że trzeba być gotowym do wycofania się z tego rynku w momencie, gdy wiodąca firma postanowi zająć się tym samym segmentem). Na przykład lokalny przedsiębiorca budowlany w Koninie może prosperować wykonując drobne remonty miejscowych szkół i urzędów, ale powinien unikać pracy przy większych obiektach, które są domeną dużych firm, takich jak Exbud.